نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه برای خط شناسی زینبی شناخت ویژه ای به این بانوی بزرگوار لازم است، گفت : نقش آفرینی حضرت زینب(س) موجب فراگیری انقلاب کربلا شد.

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی  در اجتماع عظیم رهروان زینبی مشهد مقدس بیان کرد: زنان به ویژه زنان تحصیل کرده به دنبال جایگاه زن در موقعیت های اجتماعی هستند که بدانند این موقعیت ها در کجاست و فعالیت های زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی چگونه توسعه می یابد.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: علی رغم اینکه جایگاه زن را در خانه و موقعیت زن را در کانون خانواده می پندارند، زن در وظایف اجتماعی و سیاسی دارای تکالیفی است، که باید با این وظایف آشنا باشد.

وی جایگاه فعالیت و اثربخشی زنان را در خانواده دانست و عنوان کرد: رسالت اصلی زنان ساختن انسان است و انسان در کانون خانواده ساخته می شود.

وی با بیان ابنکه از دیدگاه اسلام زن در کنار مرد در عرصه های اجتماعی و سیاسی دارای تکالیفی است؛ تصریح کرد: بر اساس استعداد و توانمندی های موجود در  زن، او در موقعیت های ویژه فعالیت و نقش آفرینی می کند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایتی از حضرت زهرا (س) که فرمودند: «بهترین زنان، زنی است که ملازم خانواده است، مردی او را نبیند و او هم مردی را نبیند»، افزود: اما چطور می شود که حضرت زهرا(س) در زمانی که حضرت علی(ع) خانه نشین می شوند در عرصه جهادی ظهور می یابند و یا در زمان واقعه عاشورا در حالی که امام سجاد(ع) حضور دارند، حضرت زینب(س) با سخنرانی های خود به افشاگری خاندان بنی امیه پرداخته و اجازه ندادند خون برادر شهیدش را پایمال کنند.

وی این رفتار حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) را نقش آفرینی بر اساس تکلیف  به موقع زنان  در موقعیت های خاص اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: در عرصه هایی که از مردان کاری بر نمی آید، موقعیت و تکلیف شناسی زن و جایگاه توسعه فعالیت خواهران نقش آفرینی می کند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه نقش آفرینی حضرت زینب(س)  انقلاب کربلا را فراگیر کرد، گفت:  برای خط شناسی حضرت زینب(س) شناخت ویژه ای به این بانوی بزرگوار لازم است.

وی با اشاره به تولد این بانوی بزرگ گفت: زمانی که قنداغه حضرت زینب را به دست پیامبر گرامی اسلام دادند، ایشان فرمودند: «این دختر بافضیلتی است، و خداوند نام او را از سوی جبرئیل زینب به معنای زینت پدر  انتخاب کرده است.»

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که اساس اسلام بر دو قائمه از دو جنس زن و مرد بود؛ ادامه داد: همان گونه که شمشیر حضرت علی(ع) در دوام اسلام موثر بود، ثروت حضرت خدیجه(س) نیز دومین عامل در حیات بخشی اسلام است.

وی بیان کرد: نقش آفرینی زن مانند مرد در احیای مکتب اسلام و قران یکسان است.

آبت الله علم الهدی با اشاره به شرط ضمن عقد حضرت زینب با عبدالله بن جعفر برای همراهی ایشان با امام حسین(ع) در همه شرایط؛ گفت: برخلاف برخی ار تصورات که شرط از سوی حضرت زینب (س) بوده باید گفت که این شرط را حضرت علی (ع) به دلیل پیش بینی ایشان در نقش آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه کربلا گذاشته بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: حضرت زینب(س) از دو قائمه اسلام یعنی شباهت به حضرت خدیجه(س)  داشته و از طرف دیگر نام وی زیبنده پدرش حضرت علی(ع) است.

امام جمعه مشهد با بیان این که حضرت زینب وابستگی شدیدی به امام حسین(ع) داشتند که حتی قبل از نماز به چهره حسین(ع) نگاه می کردند و بعد تکبیره الاحرام نماز را می خواندند،  افزود: وابستگی حضرت زینب(س) به سیدالشهدا(ع)  اکسیر عمل کننده در قهرمانی ها و نقش آفرینی ام المصائب در صحنه کربلا بود.

وی اظهار کرد: انقلاب عاشورا شامل دو فصل شهادت و اسارت بود که از صبح تا عصر عاشورا مدیریت فصل شهادت در دست سیدالشهدا (ع) و از عصر عاشورا به مدت 40 روز در مدیریت زینب کبری(س) بود.

وی افزود: مدیریت این بانوی بزرگوار طوری بود که کودکان سه ساله در مقابل تشنگی و گرسنگی و ضرب و شتم لشکر عمر سعد کوچکترین التماسی نمی کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی  در پایان خطاب به بانوان ولایی نسبت به موقعیت شناسی حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی بر اساس الگوی زینبی(س) تاکید کرد.
/2759/